Regionalny oddział w Gdańsku

Nowe obowiązki biur rachunkowych w zakresie AML – Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu od 31 lipca (6 godz.)

3 sierpnia 2021 r.

Celem szkolenia jest objaśnienie obowiązków biur rachunkowych związanych z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy (AML) i finansowaniu terroryzmu (CFT). Od 31 lipca tzw. „instytucjami obowiązanymi” będą nie tylko podmioty usługowo prowadzące księgi rachunkowe, ale także przedsiębiorcy, których podstawową działalnością gospodarczą jest świadczenie usług polegających na sporządzaniu deklaracji lub prowadzeniu ksiąg podatkowych. A zatem w praktyce krąg “instytucji obowiązanych” poszerzył się o każde biuro rachunkowe.

Z uwagi na dużą ilość zmian w przepisach, szkolenie jest przydatne zarówno dla księgowych, którzy od dawna są instytucjami obowiązanymi i wypełniają ustawowe obowiązki od 2018 roku, jak również dla podmiotów, które dopiero 31 lipca br. dołączają do kręgu instytucji obowiązanych. Na szkoleniu omówione zostaną też zmiany, jakie wejdą w życie 31 października br.

Uczestnicy otrzymają materiały przygotowane przez prowadzącego, w tym: podstawowe szablony procedur i załączników, z wieloma miejscami do samodzielnego uzupełnienia i opisania (procedura musi być bowiem dopasowana do specyfiki biura i jej finalny kształt uzależniony jest od wielu czynników), prezentację, tekst ustawy oraz dokumenty wskazujące zmiany w ustawie następujące z dniem 31.07.2021r. i 31.10.2021r.

 

PROGRAM SZKOLENIA:

 

  1. Ogólna charakterystyka zagadnienia, podstawy prawne, kilka terminów wejścia w życie zmian w 2021 roku.
  2. Biura rachunkowe jako instytucje obowiązane. W tym:
    • różnice w formie prawnej,
    • specyfika dużych biur oraz biur prowadzonych jednoosobowo, w tym także bez zatrudniania innych osób.
  3. Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. „Ustawa AML”) w tym kluczowe definicje.
  4. Jak rozpoznawać ryzyko prania pieniędzy na przykładach.
  5. Przegląd podstawowych obowiązków biur rachunkowych:
    • wprowadzenie procedury wewnętrznej,
    • wprowadzenie procedury anonimowego zgłaszania naruszeń,
    • ewentualne wprowadzenie procedury grupowej,
    • wyznaczenie osób odpowiedzialnych, zgodnie z ustawą,
    • dokonywanie okresowej oceny ryzyka w biurze rachunkowym,
    • dokonywanie oceny ryzyka związanego z Klientem biura,
    • identyfikacja i weryfikacja Klienta,
    • identyfikacja i weryfikacja Beneficjenta Rzeczywistego,
    • analiza związana z osobami typu PEP, w tym pobranie oświadczenia,
    • stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego,
    • obowiązki dokumentacyjne związane ze stosowaniem środków bezpieczeństwa finansowego,
    • dokumentowanie (od 31.10.2021r.) rozbieżności w zakresie beneficjenta rzeczywistego.
  6. Procedury AML
    • Elementy obowiązkowe, w tym dodatkowe elementy od 31.10.2021r.
    • Jak dopasować procedurę do konkretnego biura rachunkowego i jakich błędów unikać i jak dobrać właściwe załączniki.
  7. Obowiązek szkoleniowy dla instytucji obowiązanych i jej pracowników.
  8. Ochrona danych osobowych przy wykonywaniu obowiązków AML.
  9. Raportowanie do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF) oraz zawiadamianie prokuratora
    • kiedy biuro musi zarejestrować się na platformie GIIF,
    • kiedy biuro musi zaraportować do GIIF transakcję lub zdarzenie,
    • kiedy należy informować prokuratora.
  10. Kontrola wewnętrzna
    • w jaki sposób spełnić ustawowy obowiązek dokonywania cyklicznej kontroli wewnętrznej,
    • jakie obszary i z jaką częstotliwością należy badać,
    • jaką formę powinna przybrać kontrola i jak ją udokumentować.
  11. Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) – jak z niego korzystać, przeglądać i pobierać dane.
  12. Sankcje i podmioty uprawnione do kontroli.

 

ORGANIZACJA:

 

Szkolenie odbędzie się w środę 18.08.2021 r. od godz. 9:00 do godz. 14:00

Szkolenie jest organizowane poprzez platformę ClickMeeting, do której link zostanie Państwu przesłany na podany przy zgłoszeniu adres mailowy w dniu szkolenia.

WYMAGANIA SPRZĘTOWE:

Do wzięcia udziału w szkoleniu niezbędny jest komputer stacjonarny, laptop, tablet lub telefon komórkowy z obsługą dźwięku i dostępem do Internetu (przeglądarka Google Chrome lub Firefox).

HARMONOGRAM:

8:45 - 9:00 logowanie uczestników

9:00 - 10:30 szkolenie

10:30 - 10:45 przerwa

10:45 - 12:15 szkolenie

12:15 - 12:30 przerwa

12:30 - 14:00 szkolenie

Szkolenie objęte patronatem przez Pracodawców Pomorza.

Szkolenie organizowane wspólnie ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce O/Gdańsk.



UCZESTNICY OTRZYMAJĄ:

  • materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
  • zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.

Prowadzący:

Michał Marek Kowalski - prawnik, doradca podatkowy, wykładowca, członek Krajowej Izby Doradców Podatkowych, wieloletni pracownik organów podatkowych (urzędów skarbowych i izby administracji skarbowej). Obecnie prowadzi własną kancelarię prawno-podatkową, doradzając przedsiębiorcom i osobom fizycznym. Jest autorem i współautorem procedur, między innymi z zakresu MDR i AML. W zakresie prawa podatkowego wspiera m.in. księgowych i biegłych rewidentów. Uczestniczy w pracach grup roboczych Forum MDR oraz Forum Cen Transferowych, będących zespołami opiniodawczo-doradczymi przy Ministrze Finansów.

ZAPISY:

W zakładce "szkolenia".

Logo PIBR Przejdź do strony PIBR